Despre relațiile de familie în perioada ”corona”

Dragă familie,

               În această perioadă plină de incertitudini generatoare de neliniște și anxietate, mulți suntem îngrijorați de impactul asupra vieții de familie și asupra gestionării timpului cu copiii noștri. Fiecare familie trăiește aceste schimbări în mod diferit, în funcție și de modalitatea în care școlile abordează învățarea online, de angajamentele de muncă pe care le au părinții și de nevoile unice ale fiecărui copil. Însă adolescența rămâne, și în această perioadă, un răstimp în care copilul resimte o creștere a intensității emoționale, caută noutatea și are nevoie de implicare socială și de explorare creativă.
               Dragi părinți, acesta este un moment în care puteți să faceți o prioritate din construirea relațiilor de familie puternice. În cazul în care sunteți îngrijorați de faptul că adolescentul pierde informație academică prețioasă, puteți   priviți această perioadă ca pe o ocazie în care extindeți definiția învățării și să vă concentrați asupra metodelor de învățare alternativă și asupra timpului în familie. Încercarea de a recrea conținutul școlii, intrând în rolul de profesor, alocând fișe de lucru și teme suplimentare, poate genera conflicte și critici. Așadar, folosiți mai degrabă acest timp pentru a susține și dezvolta abilități precum colaborarea, reziliența, flexibilitatea, comunicarea, explorarea.
Discutați și negociați în familie o rutină care să includă toți membrii săi și măcar câteva dintre următoarele activități:


Cititul de plăcere – Recitirea cărților și pasajelor favorite, citirea pe roluri împreună cu ceilalți membri ai familiei sau ascultarea cărților audio sunt metode excelente de exersare a abilităților de relaxare, comunicare și relaționare.

Implicarea în proiecte personale – Acordați-le minților creative adolescentine timp pentru aprofundarea zonelor de interes. Explorați împreună curiozitatea acestora și ceea ce și-au dorit întotdeauna să învețe. Resursele online sunt multiple, fie că vorbim despre explorarea sistemului solar sau despre traducerea versurilor unui cântec preferat sau despre orice altceva.

Timp în familie – Deși s-ar putea să simțiți că numai asta faceți, asigurați-vă că petreceți timp de calitate împreună, ca unitate familială. Gătiți și mâncați împreună, jucați jocuri de grup, vizionați un film.

Modalități diverse de comunicare – Cel mai probabil, copiii vor resimți cel mai aprig lipsa relațiilor sociale în această perioadă. Încurajați-i să rămână în legătură cu prietenii și colegii apropiați prin intermediul social media, dar încurajați-i și să încerce modalități noi de a interacționa cu membrii familiei. Spre exemplu, lăsați post-it-uri amuzante pe ușa frigiderului sau ușa camerei lor. Încurajați creativitatea și apreciați curiozitatea.

Dezvoltarea inteligenței emoționale – Utilizați acest timp pentru a vedea și înțelege modul în care familia dumneavoastră face față acestei situații: spuneți emoțiilor pe nume, pentru că de multe ori numirea unei emoții contribuie la atenuarea ei. Ascultați și asigurați copiii că sunteți acolo pentru ei.

Împărțirea sarcinilor – Deseori credem că adolescenții noștri sunt prea mici sau prea ocupați pentru a ajuta la treburile gospodărești, dar încurajarea implicării lor poate favoriza asumarea  responsabilității, obținerea independenței și clădirea încrederii reciproce.

Hrănirea sentimentului de utilitate – Căutați împreună modalități de a fi de ajutor celor din jur prin gesturi mărunte, dar care pot face diferența. Poate puteți să vă ajutați vecinii vârstnici, făcând cumpărăturile în locul acestora. Sau în alte moduri. Vă veți simți utili și vă veți antrena bunătatea și solidaritatea.

Somn suficient – Folosiți acest timp pentru a dezvolta o igienă bună a somnului, mergând la somn la o oră nu foarte târzie și oprind ecranele cu cel puțin o oră înainte de culcare.

Faceți-vă împreună planuri de viitor! Fiți blânzi și răbdători cu voi înșivă și cu cei din jur! Exprimați-vă empatia și recunoștința! Și veți vedea că va trece mai ușor și cu folos această perioadă de încercare.

Articol de Cristina Glomnicu, editor de specialitate în cadrul Centrului Medical Bellanima

Dacă dorești informații personalizate pentru situația ta, apasă aici pentru a contacta specialiștii Centrului Medical Bellanima.Fondat în anul 2013 ca primul centru medical din România dedicat tratării depresiei şi tulburărilor asociate, Centrul Medical Bellanima pune astăzi la dispoziţia clienţilor săi experienţa şi cunoştinţele unei echipe de specialişti din domeniul psihiatriei, psihologiei clinice și psihoterapiei pentru diagnosticarea şi tratarea, în mod integrat si pluridisciplinar, unei arii vaste de tulburări şi probleme psihice, pentru toate grupele de vârstă.

Share:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.