Dominanța cerebrală mixtă
Ce pot încuraja când forțez copilul stângaci să folosească mâna dreaptă?
Acest articol a fost pregătit de Andreea Bran, psiholog clinician și terapeut ABA în cadrul Centrului Bellanima de Intervenție în Autism.
“Fiind mamă de copil stângaci, mi s-a întâmplat să primesc sfaturi de la persoane mai în vârstă, de a-mi forța copilul să scrie cu mâna dreaptă. Aproape toți am auzit sau cunoscut oameni care au fost forțați pentru că erau stângaci, fie de către părinți, fie de către școală, să scrie cu mâna dreaptă.
Pentru că argumentele de tipul: “îi va fi greu să scrie la fel de repede ca ceilalți, o să scrie urât”, nu m-au convins, mi-am dorit să înțeleg mai bine cum funcționează creierul nostru, și de ce nu e potrivit să forțezi copilul stângaci să scrie cu mâna dreaptă. „
Prin urmare, atunci când forțăm copilul stângaci să folosească mâna dreaptă putem încuraja dezvoltarea dominanței cerebrale mixte, o condiție de care sunt legate multe dificultăți precum cele de învățare (înțelegerea textelor și dificultăți de scris), comportamente obsesiv-compulsive, simptome specifice copiilor cu ADHD și a celor cu temperament dificil.
Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă dominanța cerebrală mixtă, este important să știm că omul are abilitatea să folosească ambele părți ale corpului simultan într-o manieră coordonată printr-un proces numit integrare bilaterală.
De exemplu, ne folosim ambele picioare pentru a merge, ambii ochi pentru a vedea, ambele mâini pentru a face mișcări de motricitate fină, cu ajutorul integrării bilaterale și a informației primite de la toate părțile corpului nostru.
Putem observa la copilul mic de doi ani că mănâncă cu ambele mâini, mâzgălește fie cu stânga, fie cu dreapta sau cu ambele mâini, împinge o cutie cu ambele picioare în același timp, în acestă etapă își dezvoltă coordonarea și apare procesul de integrare bilaterală care îl va ajuta la mers, în învățare și la dezvoltarea gândirii logice și a motricității fine și grosiere.
Pe măsură ce copilul crește, emisferele cerebrale încep să se specializeze, astfel va dobândi o anumită dominanță cerebrală pentru anumite sarcini. Acest proces poartă numele de lateralizare și apare atunci când creierul copilului devine conștient de ambele părți ale corpului său și de diferențele sau similaritățile dintre ele.
Când lateralizarea apare, putem observa preferința copilului de a folosi mâna dreaptă și piciorul drept (dacă specializarea are loc în emisfera stângă), fie mâna stângă și piciorul stâng (dacă specializarea are loc în emisfera dreaptă), acesta fiind un mod prin care creierul rămâne organizat.
Atunci când anumite părți ale corpului sunt coordonate de emisfera dreaptă, iar altele de emisfera stângă, pot apărea dificultăți, întrucât informațiile primite de cele două sunt organizate și interpretate în mod diferit și în acest caz vorbim despre o dominanță cerebrală mixtă. De exemplu, copilul scrie cu mâna stângă, dar lovește o minge cu piciorul drept.
Dr. Jean Ayres spune: “ Dacă cele două emisfere cerebrale nu pot lucra împreună și nu pot comunica, ambele vor avea tendința să dezvolte funcții similare.” În consecință, când emisfera stângă menține funcția abilităților de limbaj, emisfera dreaptă va încerca sa retragă informațiile de limbaj, astfel ambele vor încerca să mențină dominanța și își vor trimite informații contradictorii.
Sunt mulți copii care au dominanță cerebrală mixtă, însă nu prezintă dificultăți de învățare, dar pentru alți copii această condiție poate avea consecințe negative.
Dominanța cerebrală mixtă a fost asociată cu stări emoționale negative (nervozitate, crize de plâns, frustrare), ADHD sau comportamente obsesiv-compulsive, dificultăți în înțelegerea textelor, dificultăți de citire și neatenție în timpul lecțiilor la școală.
Copiii cu dominanță cerebrală mixtă pot fi dezorganizați, pot pierde obiecte frecvent, pot avea performanțe slabe la teste și pot prezenta tulburări de învățare (dislexie, discalculie) și tulburări de limbaj.
În jurul vârstei de 5 sau 6 ani, putem observa tendința naturală a copilului de a fi stângaci sau dreptaci, prin urmare ne putem da seama că lateralizarea a fost dezvoltată. Dacă totuși nu s-a dezvoltat, puteți încuraja copilul să facă o serie de exerciții care să îl ajute la stimularea unei mai bune comunicări între cele două emisfere cerebrale precum:
- copilul stă în picioare și încearcă să atingă cu cotul stâng genunchiul piciorului drept care este flexat și invers.
- copilul stă în picioare și încearcă să atingă cu degetele de le mâna dreaptă degetele piciorului stâng și invers.
Adresați-vă specialistului dacă observați dificultăți în coordonarea membrelor copilului, dificultăți de echilibru sau ce țin de motricitatea fină sau grosieră, pentru a întocmi un plan de intervenție adaptat nevoilor sale.
În concluzie, copilul trebuie lăsat să folosească mâna (dreaptă sau stângă), așa cum s-a hotărât în mod natural de către creierul său.
Personalități celebre care au fost și sunt stângace : Barack Obama, Oprah Winfrey, Bill Gates, Tom Cruise, Prințul Charles și fiul său Prințul Williams și Mailyn Monroe.
Surse bibliografice:
- Bilateral Integretion: Stages of Bilateral Integration for Reading, Tracking, Writing and Crossong the Middle, May 3, 2016, https://ilslearningcorner.com/2016-05-bilateral-integration-stages-of-bilateral-integration-for-reading-writing-tracking-and-crossing-the-midline/. Accesat în 27 Septembrie 2021.
- Mixed Dominance: Dr. Attributes Not Choosing a Right or Left Hand to Learning Disorders,March 22 2016, http://ilslearningcorner.com/2016-03-mixed-dominance-dr-attributes-not-choosing-a-right-or-left-hand-to-learning-disorders/. Accesat in 27 Septembrie 2021.
- Știi și câștigi sănătate: Dreptaci, stangaci sau ambidextru?, 15 Aprilie 2021. Accesat in 27 Septembrie 2021.