fbpx

Evaluarea psihologică la copii: de ce și cum?

Discuție de evaluare psihologică copil - psihologPe măsură ce cresc și se dezvoltă, copiii pot întâmpina diverse dificultăți la școală, probleme de concentrare sau dificultăți în a se înțelege cu cei din jur. Atunci când aceste aspecte devin evidente și afectează copilul, respectiv interferează cu funcționarea sa în plan social, este timpul pentru o evaluare psihologică. Aceasta va indica unde este problema, tipul problemei actuale și a semnificației sale, de unde a apărut, care sunt factorii fundamentali ce au contribuit la apariția acesteia, precum și surprinderea factorilor de menținere. 

Ce presupune o evaluare psihologică a copilului?

Evaluarea psihologică este prilejul de interacțiune dintre un copil și un expert în sănătatea psiho-emoțională a copilului. 

O evaluare psihologică reprezintă o serie structurată de interviuri, teste standardizare și chestionare supuse analizei și interpretării ce urmăresc să evalueze punctele tari și vulnerabilitățile copilului, ținându-se cont de contextul personal de viață al copilului. Prin instrumentele folosite se pot identifica diverse aspecte, de la stiluri de învățare preferate la tipare socio-emoționale și de comportament. Evaluarea psihologică este o modalitate de identificare a problemei și de stabilire a unui diagnostic, astfel încât să se poată emite recomandări privind cele mai bune intervenții terapeutice, iar copilul să primească sprijinul de care are nevoie pentru a se dezvolta armonios. 

Evaluarea este un demers complex, ce se realizează în echipă pluridisciplinară, aceasta fiind întregită de implicarea, deopotrivă, a psihologului clinician și a medicului psihiatru.

“Evaluarea psihologică a copilului cuprinde o interpretare a emoţiilor, comportamentului şi limbajului nonverbal prin modalităţi de evaluare interconectate: observaţia, interviul anamnestic şi testele psihologice standardizate, clinicianului revenindu-i, totodată, rolul de a-i oferi copilului un context și o atmosferă securizantă care să permită autodezvăluirea acestuia. 

În acest sens, interacțiunea specialistului cu copiii mici se realizează cu precădere prin joc, acesta reprezentând principala modalitate prin care copilul își exprimă trăirile și emoțiile sale. Alianța de lucru necesară, astfel, oricărui demers de evaluare clinică, implică încredere, respect, empatie, securitate emoțională și, nu în ultimul rând, o atitudine deschisă din partea specialistului care deține cunoștințe temeinice despre caracteristicile stadiilor de vârstă ale copiluluiGeorgiana Copoiu, psiholog clinician în cadrul Centrului Medical Bellanima.

Unii părinți apelează la evaluarea psihologică pentru că sunt îngrijorați în legătură cu modalitatea generală de funcționare a copilului lor. Alți părinți fac acest lucru la recomandarea altor persoane din mediul copilului, cum ar fi un educator sau profesor ori pediatru. Evaluarea psihologică oferă un prim punct de referință pentru a determina care este nivelul de dezvoltare al copilului pe multiple planuri de dezvoltare, precum: cognitiv, afectiv, relațional, interpersonal și care este starea lui psihică actuală.

Durata evaluării psihologice la copil

Evaluarea psihologică nu este un proces rapid sau pripit. Instrumentele folosite necesită un timp considerabil destinat completării (ce poate însuma mai multe ore), implică diverse persoane de referință pentru copil și se pot întinde pe durata a mai multor ședințe. În plus, este nevoie de colectarea mai multor informații, ce provin din observarea copilului atât la cabinet, cât și în alte medii (acasă sau la școala copilului pentru a observa modalitatea acestuia de interacțiune cu ceilalți).

Ce se întâmplă în cadrul unei evaluări psihologice? 

Specialistul va avea un interviu cu copilul și cu părinții pentru a afla informații interconectate pe patru niveluri: informații despre emoțiile, comportamentul, dezvoltarea și abilitățile copilului. Totodată, se pot organiza discuții și cu alte persoane apropiate ale copilului, învățătorul sau altcineva care îl cunoaște bine.

Scopul examinării clinice este acela de a evalua traiectoria de dezvoltare a copilului; identificarea problemelor emoționale și comportamentale; modalitatea de funcționare în diverse circumstanțe; puncte forte/vulnerabilități ale copilului; momentul de funcționare optimă, până la apariția primelor simptome sau îngrijorări.

Specialistul va aplica și teste standardizate. În funcție de scopul evaluării psihologice, se va decide bateria de teste ce va fi aplicată. 

Ce fel de teste standardizate se aplică? 

O evaluare psihologică ia în considerare copilul pe de-a întregul, incluzând familia sau aparținătorii săi, școala, comunitatea. Evaluările sunt mereu personalizate, având în centrul lor nevoile copilului.

Prin testele standardizate aplicate, o evaluare psihologică își propune să măsoare:

– nivelul de inteligență al copilului prin teste care urmăresc să scoată la iveală posibile dizabilități ori capacități intelectuale deosebite, abilități de comunicare și limbaj, viteza de a reține și procesa informația;

– abilitățile dobândite prin măsurarea capacității de a scrie, de a citi, de a calcula;

– memoria și atenția prin teste neuropsihologice ce pot scoate la iveală un posibil diagnostic de ADHD. Testele măsoară abilitatea de memorare, de a face raționamente și diverse funcții executive, cum ar fi planificarea sau organizarea.

– dezvoltarea comportamentală, emoțională și socială. Aceste teste urmăresc să detecteze simptome de depresie, anxietate ori alte tulburări de dispoziție, cu semnificație psihopatologică. 

Când ar trebui părinții să apeleze la evaluări psihologice ale copilului? 

Părinții ar trebui să apeleze la evaluare psihologică atunci când copilul lor prezintă anumite dificultăți în viața de zi cu zi și /sau anumite simptome care pot fi îngrijorătoare.

La ce ne referim?

– la situația în care copilul are probleme academice la școală sau notele sunt pe o pantă descendentă;

– copilul are dificultăți de a se concentra;

– copilul absentează frecvent de la școală sau nu își face temele în mod frecvent;

-copilul se confruntă cu bullying: fie că este el supus la bullying sau el este hărțuitorul;

– copilul resimte stări copleșitoare de anxietate, teamă, furie, tristețe sau neputință;

– copilul are schimbări bruște ale dispoziției;

– copilul folosește/consumă diverse substanțe interzise/ilegale.

Evaluarea psihologică are rolul de a ne arăta nivelul general de funcționare al copilului în prezent. În urma evaluării, specialistul va avea o discuție cu copilul și părinții lui, discuție în care li se vor prezenta concluziile. Astfel, copilul se va simți implicat și luat în serios, va înțelege și va putea să vorbească liber și să adreseze întrebări despre ceea ce urmează, despre intervenție și despre aspectele asupra cărora va lucra împreună cu specialistul. De asemenea, rezultatul final al procesului de evaluare se concretizează prin redactarea unui raport de evaluare clinică. 

Nu în ultimul rând, evaluarea psihologică îi oferă copilului un spațiu privat de exprimare, o oportunitate de a fi tratat ca o persoană capabilă de a privi în interiorul său și de a se exprima. Totodată, evaluarea psihologică are un efect liniștitor, reconfortant pentru părinții care au căutat ajutor. Evaluarea psihologică oferă răspunsuri și nume problemelor identificate; scoate factorul necunoscut din ecuație, demitizează și delimitează o situație de alta, un diagnostic de altul.

Ce facem cu evaluarea psihologică?

Evaluarea psihologică este primul pas care oferă posibilitatea de a înțelege dacă există o problemă în dezvoltarea copilului  și de a alege abordarea ulterioară potrivită: de regulă, abordarea considerată cea mai potrivită este psihoterapia, cu un psihoterapeut specializat în psihoterapia copiilor și adolescenților, alteori fiind nevoie și de o evaluare psihiatrică pentru a stabili necesitatea utilizării medicației în procesul de tratament. Scopul principal al tuturor acestor demersuri este reducerea nivelului de stres al copilului, creșterea nivelului său de competență și starea de bine generală.

În final, evaluarea psihologică se asigură că toate persoanele din lumea copilului lucrează împreună și alături de copil pentru a-l ajuta să-și atingă potențialul.  

Articol de Cristina Glomnicu, editor de specialitate în cadrul Centrului Medical Bellanima.

Share:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.