Terapie pentru tulburarile de spectru autist (TSA)

Ce implica psihoterapia pentru copiii diagnosticati cu TSA?

Interventia psihoterapeutica la copii diagnosticati cu tulburare de spectru autist presupune intelegerea specificului fiecarui copil in parte si ajustarea palierelor deficitare, pornind de la ceea ce este deja functional.

Intr-un cadrul prietenos, terapeutul urmareste deprinderea abilitatilor sociale de comunicare, joc si cooperare, stimularea motricitatii, comportamentelor de autoservire si ameliorarea comportamentelor problema.

Care sunt pasii intr-un astfel de proces?

Pasii terapeutici sunt stabiliti in urma evaluarii initiale. Se lucreaza cu programe personalizate – fiecare copil este unic, deci fiecare program va fi unic. Stilul de lucru este dinamic si flexibil, ritmul este initiat si sustinut  de interesele copilului, ceea ce stie deja, ii place si vrea sa faca. Psihoterapeutul  se concentreaza in timpul sedintelor pe dezvoltarea  legaturii emotionale  – foarte importanta, de altfel – si pe invatarea incidentala (sa invete cat mai multe lucruri prin joaca).

Stilul dinamic inseamna mobilitate si aplicarea tehnicilor terapiei prin joc, in diada terapeut-copil. Cele mai importante aspecte sunt relatia terapeutica, comunicarea (incepand cu cea non-verbala – prin mimica fetei, gesturi, expresii, onomatopee, intonatie), sustinerea emotionala, incurajarea si stimularea motivatiei.

Stilul flexibil inseamna ajustarea pasilor in fiecare sedinta – noutatea elementelor si tehnicilor aplicate in functie de noile achizitii, de aplicabilitatea lor in viata de zi cu zi a copilului, dar si in functie de ceea ce urmarim pe termen lung. Exista o continuitate in terapie, dar pornind mereu de la ce s-a lucrat: lucrurile pe care copilul le invata vor fi folosite treptat, mai complex; achizitiile care aduc dificultati vor fi modificate si simplificate.

Rolul parintilor in terapie

In tulburarile de spectru autist, cel mai important co-terapeut este parintele –parintii sunt piloni de sustinere si baza de la care se poate porni in terapie.  Terapeutul ofera parintilo planul initial de interventie, feed-back la sfarsitul fiecarei sedinte, dar si teme pentru acasa (in care sunt urmarite aceleasi raspunsuri din partea copiilor si in cadrul familiei). Impreuna cu terapeutul , vor  fi dezvoltate anumite competente comportamentale pentru familie,  iar periodic  vor fi evaluate si monitorizate progresele realizate, dar vor fi facute si eventuale ajustari ale planului initial.

Primele progrese se vor putea traduce ca zonele de interes ale copilului – ariile in care raspunde mai bine, in care are un proces mai rapid de invatare decat in general – in functie de acestea, se contureaza urmatorii pasi. Cu alte cuvinte, fiecare achizitie (lucru nou pe care il invata) va fi urmatorul punct de plecare in terapie. Lucrul in echipa si cerintele consecvente vor realiza schimbarile sperate.

In cazul in care doresti o programare pentru terapia de acest tip, te rugam sa ne contactezi pentru a-ti oferi mai multe informatii.

Inapoi

Grup copii/ adolescenti
Grupuri pt copii

Grupuri pentru copii si adolescenti

Grupuri pentru copii