fbpx

Sindromul burnout – ce este și când te poate afecta?

burnout

Te-ai simțit vreodată epuizat, lipsit de energie și de motivație, mai ales la locul de muncă? S-ar putea să fie vorba de sindromul burnout. 

Burnout-ul reprezintă epuizarea profesională, resimțită atât la nivel psihic, cât și fizic. Se manifestă ca o stare de oboseală cronică și apare cel mai frecvent în rândul celor care au profesii cu multă responsabilitate, care presupun interacțiune constantă cu diverse tipologii umane. Burnout-ul poate să apară însă și în alte medii de muncă, în urma unor așteptări nerealiste și a volumului intens de muncă, dar și în viața personală. Atunci când intervin elemente perturbatoare, care pun presiune și induc stres, se declanșează sindromul burnout sau epuizarea profesională.

Ce este sindromul burnout?

Descris pentru prima dată în anii ’70, sindromul burnout înglobează o serie de manifestări psihice și fizice la indivizi care nu au un istoric de afecțiuni psihiatrice sau tulburări de comportament. Burnout-ul sau oboseala cronică se instalează atunci când există o discrepanță între așteptările și cerințele unui angajator față de descrierea propriu-zisă a postului respectiv. Într-un astfel de scenariu, angajatul simte multă presiune și mult stres, devine iritat și „nu se mai simte în largul lui”. 

Sindromul burnout nu este recunoscut ca o afecțiune medicală, însă, este inclus în a 11-a Clasificare statistică internațională a bolilor și a problemelor de sănătate înrudite (ICD-11ca un fenomen ocupațional. Burnout-ul este „un sindrom conceptualizat ca un rezultat al stresului cronic la locul de munca care nu este gestionat corect”. Este oboseala cronică și insatisfacția pe care le simțim atunci când volumul de muncă depășește fișa postului.

Cum recunoști epuizarea profesională?

Dacă te simți stresat, iritat sau furios la locul de munca, pune-ți întrebările de mai jos, iar dacă răspunsul este “Da” la majoritatea dintre ele, sunt șanse mari să suferi de burnout.

  1. Ai devenit cinic sau foarte critic la locul de muncă?
  2. Tragi de tine să vii în fiecare zi la birou?
  3. Îți începi ziua cu greu?
  4. Simți că nu mai ai răbdare cu colegii sau chiar cu clienții?
  5. Îți este greu să te concentrezi?
  6. Nu te simți satisfăcut de realizările tale de la muncă?
  7. Ți-ai schimbat comportamentul alimentar sau/și tiparul de somn în ultima perioadă?
  8. Suferi frecvent de dureri de cap, de stomac sau ai probleme digestive?

Dacă te regăsești în aceste stări și emoții, recomandăm discuția cu un specialist din cadrul Centrului Medical Bellanima, care să te ajute să identifici problemele și blocajele cu care te confrunți, dar mai ales soluțiile.

Ce cauzează sindromul burnout?

  • lipsa de control – în unele cazuri, atunci când ți se impune un ritm, un volum de muncă și un anumit program la locul de muncă, asupra cărora nu ai nicio influență, rezultatul poate să fie o stare de epuizare psihică;
  • așteptări nerealiste – atunci când nu știi exact care este rolul tău într-o comunitate profesională sau îți sunt setate sarcini care depășesc expertiza ta, e posibil să apară frustrarea și senzația de disconfort;
  • dinamică disfuncțională la locul de muncă – dacă nu există relații sănătoase de muncă și unul din colegi este un factor de stres, se poate instala oboseala psihică;
  • lipsa de apreciere – dacă simți că munca ta nu este apreciată, în ciuda volumului pe care îl gestionezi și a rezultatelor obținute, starea de frustrare poate să conducă la sindromul burnout.

Consecințele sindromului burnout

Dacă observi schimbări la nivelul stării tale de spirit, te simți epuizat psihic și fizic și îți pui întrebarea dacă ceea ce experimentezi este depresie, nu ignora semnele. Burnout-ul poate avea consecințe precum:

  • stres extrem;
  • insomnie;
  • stare de tristețe, de furie sau de iritabilitate;
  • nevoia de a consuma alcool sau substanțe halucinogene;
  • predispoziție la îmbolnăvire;
  • tensiune arterială ridicată.

Cum faci față burnout-ului? Sfaturi de la specialist

Sindromul burnout este cât se poate de serios și deseori el reprezintă anticamera depresiei. Există câteva strategii simple și eficiente de a face față burnout-ului, pe care fiecare le poate adopta într-o perioadă profesională dificilă: 

  • apelul la sprijinul fizic și emoțional al celor apropiați pentru delegarea unor responsabilități familiale urgente;
  • utilizarea umorului și chiar bagatelizarea unor situații dificile, care astfel nu mai apar insurmontabile; 
  • cererea de ajutor în cadrul departamentului sau chiar din partea superiorului, pentru abordarea sarcinilor de serviciu care nu aparțin descrierii inițiale a jobului;
  • planificarea mai judicioasă a activităților zilnice și a celor săptămânale;
  • concentrarea pe rezolvarea situațiilor urgente și prioritizarea sarcinilor;
  • ventilarea emoțiilor atât față de cei apropiați, cât și față de colegii de muncă;
  • decatastrofizarea situației stresante prin compararea cu situații similare din viață cărora le-ați făcut față cu brio;
  • amânarea unor termene limită foarte strânse, spațierea unor întâlniri de lucru online sau offline;
  • solicitarea a 2-3 zile de concediu pentru odihnă, în ideea restabilirii echilibrului psihic, reglării somnului și remiterii insomniilor;
  • solicitarea unei perioade de refacere mai lungă sau a unui concediu medical, dacă weekend-ul nu este suficient;
  • crearea unor momente speciale pe parcursul zilei, într-un spațiu mai izolat, în care se vor iniția mici sesiuni de mindfulness, de relaxare sau de autohipnoză, care vor dura între 5 și 10 minute;
  • nu în ultimul rând, se va opri consumul de cafea după ora 4 pm, pentru evitarea insomniei;
  • se vor crea condițiile optime pentru un somn odihnitor, de cel puțin 7 ore pe noapte, înainte de ora 11 pm.

Înainte de a apela la un gest extrem, precum părăsirea locului de muncă, încearcă să-ți identifici sursa de nemulțumire, singur sau cu ajutorul unui psihoterapeut. Cu ajutorul unui specialist vei putea să înțelegi mai bine situația în care te afli, să-ți identifici prioritățile și țelurile profesionale și să găsești soluții pentru a ieși din situația care provoacă sindromul burnout. 

Identifică-ți disconfortul și fă primul pas pentru a-l lăsa în urmă, la Centrul Medical Bellanima.

Dacă dorești informații personalizate pentru situația ta, apasă aici pentru a contacta specialiștii Centrului Medical Bellanima.Fondat în anul 2013 ca primul centru medical din România dedicat tratării depresiei şi tulburărilor asociate, Centrul Medical Bellanima pune astăzi la dispoziţia clienţilor săi experienţa şi cunoştinţele unei echipe de specialişti din domeniul psihiatriei, psihologiei clinice și psihoterapiei pentru diagnosticarea şi tratarea, în mod integrat si pluridisciplinar, unei arii vaste de tulburări şi probleme psihice, pentru toate grupele de vârstă.

Share:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.