De ce apare insomnia și cum se tratează

Insomnie, cauze, Bellanima

Cauze și tratament pentru insomnii, Bellanima

Tulburările de somn, din care fac parte și insomniile, se referă la acele probleme legate de calitatea, cantitatea și momentul somnului, probleme care ajung să provoace disconfort major în viața de zi cu zi. De cele mai multe ori, insomniile coexistă cu alte tulburări, cum ar fi depresia, anxietatea sau cu diverse afecțiuni medicale. Aproximativ 50% dintre persoanele care au insomnii au și o altă tulburare psihologică. 

Cea mai comună tulburare de somn este insomnia. Pentru un diagnostic de insomnie, este necesar să existe dificultăți zilnice provenite tocmai de la privarea de somn, iar problemele cu somnul să existe pentru cel puțin trei nopți într-o săptămână, timp de cel puțin trei luni de zile.

Insomnie, cauze 

Cauzele insomniei sunt diverse:

  • stresul cotidian;
  • stilul de viață;
  • cauze medicale (insomnia apare ca efecte secundare ale altor boli, precum boala de reflux gastroesofagian, astm, infecții ORL, patologii neurologice, etc.);
  • cauze psihiatrice;
  • cauze psihologice/emoționale (precum anxietatea sau stresul). 

În cazul în care insomniile apar într-un context în care stilul de viață este aparent sănătos și regulile de igienă ale vieții sunt respectate, se recomandă o evaluare de către medicul specialist. 

După un interogatoriu minuțios și după excluderea altor patologii asociate, medicul dumneavoastră vă va îndruma, în funcție de suspiciuni și vă va ajuta în combaterea insomniilor cu tratamentul adecvat.

Alte cauze pentru insomnie

Factori cognitivi 

Se pare că persoanele care au insomnii au mai multe gânduri negative legate de somn, de sănătate, de viață în momentul în care încearcă să adoarmă. Totodată, persoanele cu insomnie tind să se monitorizeze mai mult în momentul de adormire: sunt atente la senzațiile corporale, stau cu ochii pe ceas, calculează orele de somn care le-au mai rămas. Astfel, dintr-o perspectivă psihologică, cauzele insomniei au o componentă cognitivă, cum ar fi ruminația și îngrijorarea, iar dintr-o perspectivă fiziologică, senzațiile corporale resimțite. 

Dintr-o perspectivă neurobiologică, există două abordări: una care propune faptul că insomniile apar ca urmare a unei inabilități de a inhiba starea de veghe și una care propune faptul că hiperactivitatea are un rol major în fiziologia somnului. 

Amintirile reprimate

Amintirile reprimate sunt un mecanism de apărare pe care ni-l dezvoltăm în urma unui eveniment traumatic. Ideea din spate este aceea că, atunci când un eveniment traumatic este copleșitor și afectează sănătatea persoanei, mintea, în mod inconștient, ascunde această amintire de partea conștientă. Dar acest efort continuu de a reprima amintirile neplăcute devine o povară prea mare pentru psihic. Iar acest efort va fi resimțit prin simptome, precum insomnii, stimă de sine scăzută, anxietate în raport cu anumite persoane/situații/locuri. Prin terapie (psihodinamică), ca formă de tratament pentru insomnie, amintirile conștiente și inconștiente vor fi explorate și procesate, sub îndrumarea terapeutului. Iar somnul, prin urmare, se poate îmbunătăți. 

Tratamentul insomniei

Studii recente arată faptul că netratarea insomniei are consecințe serioase. Asta deoarece persoanele care se confruntă cu insomnii prezintă un risc de 5 ori mai mare să dezvolte depresie și un risc de 20 de ori mai mare să dezvolte tulburare de panică. Astfel, insomnia poate fi considerată un factor predictor pentru diverse tulburări mintale. Chiar și dacă persoana nu va dezvolta alte afecțiuni, dar resimte ca fiind deranjante consecințele insomniei, spre exemplu este prea obosită ca să performeze la job/social, tot este recomandat să caute ajutor de specialitate

Psihoterapia 

Ajută persoana afectată de insomnii să meargă la rădăcina problemei. În acest sens, prima recomandare terapeutică este terapia cognitiv-comportamentală pentru insomnie (CBT-I): prin abordarea comportamentelor, gândurilor și emoțiilor care interferează cu somnul de noapte. Sub ghidajul terapeutului, persoana va reuși să identifice orice stresori sau obiceiuri care interferează cu somnul (cauzele insomniei) și va elimina factorii care perpetuează insomnia. 

Reguli de igienă a somnului

Activitatea fizică

Ajută corpul să elibereze hormoni “buni”, precum serotonina (hormonul fericirii). De asemenea, activitatea fizica ne ajută în eliberarea tensiunii acumulate pe parcursul zilei. Efortul fizic nu este recomandat seara sau înainte de culcare deoarece eliberarea hormonilor fericirii declanșează activitatea corporală și accelerează metabolismul, prin urmare somnul este întârziat fiziologic și se poate instala insomnia.

Reducerea contactului cu dispozitive electronice

Secreția de melatonină va fi perturbată în detrimentul somnului, cauzând insomnie.

Evitarea meselor târzii 

Mâncatul înainte de culcare sau consumarea unor alimente grele seara nu este recomandat. Digestia va avea loc și vă va perturba somnul odihnitor, cu riscul unei insomnii. 

Evitarea băuturilor energizante

Băuturile care conțin cofeină sau cafea, consumate înainte de somn, dar și în exces pe parcursul zilei, pot provoca insomnii.

Insomnia este o tulburare ce afectează, într-o măsură sau alta, toate cele 24 de ore dintr-o zi. Tratamentul insomniei va fi, prin urmare, unul multidimensional, menit să reducă tiparul de hiperactivitate mintală și fizică în care persoana se simte captivă. Pentru o evaluare corectă a cauzelor insomniei și ghidarea spre tipul de psihoterapie adecvat dumneavoastră, puteți face o programare la clinica Bellanima

Articol scris de Cristina Glomnicu, editor de specialitate în cadrul Centrului Medical Bellanima.

Fondat în anul 2013 ca primul centru medical din România dedicat tratării depresiei şi tulburărilor asociate, Centrul Medical Bellanima pune astăzi la dispoziţia clienţilor săi experienţa şi cunoştinţele unei echipe de specialişti din domeniul psihiatriei, psihologiei clinice și psihoterapiei pentru diagnosticarea şi tratarea, în mod integrat si pluridisciplinar, unei arii vaste de tulburări şi probleme psihice, pentru toate grupele de vârstă.

Lasa un comentariu

Incepe aici
close slider

Ofertă promoțională

Evaluare psihologica preliminara (2h) - 240 lei


Primul pas pe care il recomandam clientilor nostri, pentru a intelege ce anume poate fi imbunatatit din punctul de vedere al starii lor interioare, este evaluarea psihologica preliminara (2h) care are un pret special in aceasta luna.

La Bellanima, fiecare caz este tratat in mod personalizat, in functie de dificultatile, nevoile, obiectivele si resursele clientului nostru...


Detalii Pachet